Terms & Conditions.
Gjelder fra 25.September 2025
Betaling
Ved bestilling av overnatting, aktivitet eller middag betales dette med bestillingen med mindre annet er avtalt. Ved gruppebestillinger avtales betalingen over e-post. Betalingen er i norske kroner inkludert norske avgifter.
Alle bestillinger inneholder et bookingsgebyr på 10% av totalsummen. Dette gebyret dekker kostnader knyttet til håndtering og administrasjon av bookinger, og er derfor ikke refunderbart.
Avbestilling av overnatting, restaurant og enkeltaktivitet.
- 0-7 dager før ankomstdato: Ingen refusjon.
- 7-14 dager før ankomstdato: 40% refusjon.
- Før 14 dager ankomstdato: 90% refusjon.
Avbestillinger av pakker og flerdagsturer.
- 0-20 dager før ankomstdato: Ingen refusjon.
- 21-60 dager før ankomstdato: 40% refusjon.
- Før 60 dager før ankomstdato: 90% refusjon.
Avbestilling på grunn av sykdom
Avbestillingsforsikring inngår ikke i prisene våre, ved sykdom så gjelder våre vanlige avbestillingsregler.
Endringer
Endringer på restaurant, aktivitet og overnattingsbestillinger må gjøres minst 48 timer før avtalt ankomst.
Endringer av flerdags-turer eller pakker må gjøres minst 7 dager før avtalt ankomst.
Helse og sikkerhet – Gjestens ansvar og vår tilrettelegging
Trasti og Trine tilbyr opplevelser i arktisk natur som innebærer både fysiske aktiviteter og eksponering for vær, terreng og andre forhold som kan påvirke sikkerheten. For å sikre en trygg og ansvarlig gjennomføring av våre aktiviteter, gjelder følgende vilkår:
Informasjonsplikt om helsemessige forhold
Gjester plikter å informere Trasti og Trine i god tid før aktivitet om eventuelle fysiske eller psykiske forhold som kan påvirke deres deltakelse. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til:
- Hjerte- og lungesykdommer
- Bevegelseshemminger
- Astma
- Allergier
- Graviditet
- Livsnødvendig medisin
- Diabetes type 1
- Psykiske utfordringer
Manglende informasjon kan føre til at vi ikke kan tilrettelegge forsvarlig, og deltakelse kan da skje på eget ansvar.
Sikkerhetsansvar og risikoforståelse
Naturbaserte aktiviteter innebærer en iboende risiko. I tråd med gjeldende anbefalinger, gjør vi vårt ytterste for å:
- Kartlegge og reduserer risiko gjennom sikkerhetsrutiner og opplæring
- Tilby kvalifiserte guider med handlingskompetanse
- Informere gjester om sikkerhetsrutiner og forventet adferd.
Gjester plikter og følge sikkerhetsinstrukser gitt av ansatte. Brudd på dette kan føre til utestengelse fra aktiviteter uten refusjon.
Eget ansvar for vurdering av egnethet
Gjester hos Trasti & Trine er selv ansvarlige for å vurdere om de er fysisk og mentalt i stand til delta i aktiviteten. Vi anbefaler at man rådfører seg med lege ved usikkerhet.
Sykdom og smittevern
Ved sykdom, luftveisinfeksjoner eller annen smittefare, ber vi våre gjester holde seg hjemme. Dette er i tråd med smittevernprinsippene fra Helsedirektoratet og Folkehelse Instituttet. Vi forbeholder os retten til å avvise deltakelse ved smittefare.
Ansvarsfraskrivelse
Trasti & Trine fraskriver seg ansvar for skader, ulykker eller helsemessige komplikasjoner som følge av:
- Manglende eller feilaktig informasjon fra gjesten
- Deltakelse i aktiviteter uten nødvendig fysisk eller psykisk forutsetning
- Brudd på sikkerhetsinstrukser
- Deltakelse i aktiviteter i påvirket tilstand. Det værende alkohol eller andre euforiserende stoffer
Forsikring – Gjestens ansvar ved deltakelse i aktiviteter
Trasti & Trine tilbyr opplevelser i arktisk natur som kan innebærer økt risiko, som for eksempel hundekjøring, fotturer med valper og andre friluftsaktiviteter. Vi gjør derfor oppmerksom på følgende:
Krav om gyldig reiseforsikring
Alle gjester plikter å ha gyldig reiseforsikring som dekker uforutsette hendelser som sykdom, skade og hjemtransport i Norge.
Utvidet dekning for risikofylte aktiviteter
Standard reiseforsikringer dekker som oftest IKKE aktiviteter som regnes som «risikoaktiviteter, slik som hundekjøring og lignende. Det er derfor gjestens ansvar å:
- Undersøke om egen forsikring dekker slike aktiviteter
- Tegne nødvendige tilleggsforsikring dersom det er nødvendig
Vi fremhever at det som oftest er nødvendig med særskilt avtale for deltakelse i aktiviteter med høy risiko.
CFAR, Cancel For Any Reason forsikring. Særlig anbefaling til cruisegjester
For gjester som reiser med cruise eller har omfattende reiseplaner med høy grad av forhåndsbetaling (f.eks. fly, hotell, utflukter), anbefales det å vurdere CFAR-forsikring. Dette er en tilleggsforsikring som:
- Gir mulighet til å kansellere uansett årsak
- Tilbyr refusjon opp til 75 % av ikke refunderbare kostnader
- Må ofte kjøpes innen 14-21 dager etter første innbetaling for reisen
- Krever at hele reisen er forsikret for å være gyldig
CFAR er spesielt relevant for cruisegjester, da slike reiser ofte planlegges lang tid i forveien og innebærer store, ikke-refunderbare utgifter. Denne typen forsikring gir ekstra trygghet dersom man ønsker å avlyse reisen på grunn av personlige, helsemessige eller praktiske årsaker som ikke dekkes av vanlig reiseforsikring.
Ingen erstatningsansvar for manglende dekning
Trasti & Trine fraskriver seg ethvert ansvar for økonomiske tap, skader eller ulemper som følge av at gjesten ikke har tilstrekkelig forsikringsdekning.
Gjestens ansvar ved skade på utstyr
Trasti & Trine stiller spesialisert utstyr til disposisjon for sine gjester, inkludert hundesleder bekledning, teknisk utstyr og annet materiell som er nødvendig for gjennomføring av aktivitetene. Dette utstyret er kostbart og krever forsiktig bruk.
Del 1. Gjestens ansvar
Gjester plikter å behandle alt utstyr med aktsomhet og følge instruksjoner gitt av guider og ansatte. Ved skade på utstyr som skyldes:
- Uaktsom bruk
- Brud på sikkerhetsinstrukser
- bevisst feilbruk
Kan Trasti & Trine kreve erstatning for reparasjon eller utskifting. En egenandel på inntil NOK 12.000 kan bli belastet gjesten dersom skaden vurderes vesentlig og uunngåelig.
Del 2. Vurdering av ansvar
Vi er beviste på at det kan være vanskelig å fastslå ansvar i situasjoner hvor en guide er til stede. Derfor vil hver hendelse vurderes individuelt, og vi vil alltid søke en dialogbasert og rimelig løsning. Vurderingen vil blant annet ta hensyn til:
- Om gjesten har fått tilstrekkelig opplæring
- Om utstyret var i forskriftsmessig stand
- Om skaden kunne vært unngått ved normal bruk
Del 3. Ingen forhåndsbetaling eller depositum
vi benytter ikke forhåndsbetaling eller depositum for utstyr. Derfor er det viktig at gjester er kjent med sitt ansvar for deltakelse. Ved alvorlige skader kan det bli sendt et erstatningskrav i etterkant, basert på dokumentert skadeomfang og kostnader.
Del 4. Forsikringsanbefaling
Vi anbefaler at gjester undersøker om deres reiseforsikring dekker ansvar for skade på leid eller lånt utstyr, og eventuelt tegner tilleggsdekning.
Henvisning til vilkår og ansvar
Vi anbefaler alle gjester av Trasti & Trine å lese gjennom sine forsikringsvilkår nøye og kontakte egent forsikringsselskap ved usikkerhet. Enkelte forsikringer dekker ikke hendelser som skjer under påvirkning av alkohol eller ved grov uaktsomhet.
Vårt bærekraftige valg – Trasti & Trine Reduced Forkprint Program
Hos Trasti & Trine er naturen en del av oss, vi sanker, jakter og dyrker maten vi serverer, og henter energi fra lokal vannkraft i Alta. Gjennom vårt Reduced Forkprint program velger vi lokale råvarer, plukker bær for hånd og dyrker egne grønnsaker, slik at hvert måltid bærer preg av omtanke og bærekraft. Vi har valgt bort motoriserte opplevelser og inviterer heller til ekte møter med naturen, sammen med våre 70 Alaskan huskyer.
Din støtte betyr mye, det er mer enn et beløp, det er et valg som bidrar til en grønnere fremtid og bevarer stillheten og styrken i landskapet rundt oss. Hvis du ikke ønsker å støtte vår visjon, respekterer vi selvfølgelig ditt valg og tar fullt ansvar selv. Ditt bidrag vil bli refundert i sin helhet, og beløpet dekkes helt av våre egne midler, forutsatt at forespørselen gjøres senest dagen før ankomst.
Velkommen hjem, til Trasti & Trine, og takk for at du er med på reisen.
Force majeure
Med mindre annet uttrykkelig er angitt i disse booking vilkårene, er Leverandøren ikke ansvarlig eller forpliktet til å gi kompensasjon dersom våre kontraktsmessige forpliktelser overfor deg påvirkes av «uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter». Dette begrepet omfatter enhver hendelse utenfor vår kontroll, hvis konsekvenser ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak hadde blitt iverksatt. Slike omstendigheter inkluderer, men er ikke begrenset til, krig, terrorhandlinger (eller trusler om slike), sivil uro, betydelige helserisikoer (som utbrudd av alvorlig sykdom på reisemålet), naturkatastrofer (f.eks. flom, jordskjelv, snøstorm eller andre ekstreme værforhold), situasjoner som gjør det umulig å reise trygt til eller oppholde seg på reisemålet, handlinger fra myndigheter eller lokale instanser (inkludert havne- eller elvemyndigheter), arbeidskonflikter, stengte sluser, atomulykker, branner, kjemiske eller biologiske farer, uunngåelige tekniske problemer med transportmidler, samt enhver annen hendelse utenfor Leverandørens kontroll.
Tvist
Enhver tvist som måtte oppstå i forbindelse med denne avtalen, inkludert spørsmål om dens eksistens, gyldighet eller opphør, skal være underlagt norsk lov. Partene er enige om å underkaste seg Alta tingrett som jurisdiksjon for løsning av slike tvister. Alternativt kan rettslige skritt tas ved Oslo tingrett, ved Trasti og Trine AS, i henhold til tvistelovens §§ 4-4 eller 4-5(2). Denne avtalen om verneting og bruk av norsk lov gjelder, med mindre den strider mot tvungen nasjonal eller internasjonal lovgivning.
Alle gjester, ansatte, tredje parter og utstyr er forsikret gjennom Trasti & Trine AS sin «Third Party Liability Insurance/Public Liability and Product Liability Insurance.»